Schimmelnagels

De mens is altijd in contact met schimmelsporen die in principe besmettelijk zijn. Ons huisstof bijvoorbeeld bevat grote hoeveelheden huidschilfertjes en haren. Bij patiënten met een dermatofyteninfectie (schimmelinfectie) van de huid en/of de nagels komen schilfertjes met schimmeldraden en – sporen in de omgeving terecht. Schimmelsporen zijn door hun dikke wand enorm sterk en daardoor zeer moeilijk uit te roeien en jarenlang levensvatbaar. De voornaamste bronnen van besmetting zijn die plaatsen waar veel verschillende personen op blote voeten rondlopen; zwembaden, douchevloeren van sporthallen, sauna’s. De in de volksmond gebruikelijke term “zwemmerseczeem”voor de schimmelinfectie tussen de tenen en van de voetzool is misleidend; ook mensen die nooit in een zwembad komen, kunnen voetschimmel oplopen. Niet iedereen krijgt een schimmelinfectie. De ene persoon is veel gevoeliger voor schimmelinfecties dan de andere. De reden hiervan is onbekend.

Er zijn allerlei factoren die de huid ontvankelijk maken voor schimmelinfecties. Een gezonde huid voelt droog aan, heeft een dun vetlaagje, een zuurgraad van ongeveer vier, en is bevolkt met huidbacteriën. Alles wat deze situatie verandert bevordert de kans op het krijgen van een schimmelinfectie. Door het gebruik van zeep (douchegel, shampoo) lost een gedeelte van het vetlaagje van de huid op. Door de huid te vaak met deze meestal alkalische producten schoon te maken, of de zeepresten onvoldoende af te spoelen, krijgt de huid onvoldoende gelegenheid om de zuurgraad te herstellen. De zuurgraad is van betekenis voor het afweervermogen van de huid. Het gebruik van zepen die een ontsmettingsmiddel bevatten, tast niet alleen de zuurgraad aan, maar ook de normale bacteriële flora van de huid. Het dagelijks en overdadig gebruik van producten voor de normale lichaamshygiëne moet dan ook ten strengste worden afgeraden. Ook vocht is bevorderlijk voor de groei van schimmels; baden en douchen kunnen tot een schimmelinfectie leiden, vooral als de lichaamsplooien ( en de ruimte tussen de tenen) niet goed afgedroogd worden. Door kleding en schoenen van kunststof die transpiratievocht slecht opnemen of doorlaten, door kleding en schoenen die knellen of strak zitten, blijft de huid vochtig, vooral in de lichaamsplooien.

Aanpak van schimmelinfecties

Schimmelinfecties van de huid en/of nagels genezen uiterts zelden spontaan. Eerst moeten de infectie bevorderende factoren worden aangepakt. Ook moeten de bronnen van herinfectie (sokken en schoenen) meebehandeld worden. Doen we dit niet dan komt de infectie na genezing zonder meer terug en moeten we opnieuw beginnen. Sporen kunnen nu eenmaal jarenlang overleven onder slechte omstandigheden. De pedicure behandelt een schimmelnagel door hem zo dun mogelijk te frezen en de nagelomgeving goed schoon te maken. U zelf moet dagelijks een anti-schimmel geneesmiddel (antimycoticum) op uw nagels of huid aanbrengen. Tevens ter voorkoming van een herinfectie dient u uw schoenen met een anti-schimmelspray of poeder te behandelen, zodat ook alle schimmelsporen worden gedood.

© Copyright 2024 Petra's Pedicure Praktijk. All Rights Reserved.