Reumatische voeten

Reumatische voet
Reuma is de verzamelnaam voor een groot aantal aandoeningen aan het bewegingsapparaat: gewrichten, pezen, banden en spieren. Er zijn meer dan 100 verschillende soorten reuma. Over het algemeen worden deze onderverdeeld in verschillende categorieën.

Ontstekingsreuma
Hieronder vallen de volgende soorten reuma:

• Reumatoïde artritis: hierbij raakt het gewrichtskapsel ontstoken en kunnen ook het kraakbeen en het bot worden aangetast.
  • Juveniele chronische artritis: komt voornamelijk voor bij jongeren.
  • Bechterew: aandoening waarin ontstekingen van de gewrichten van bekken en wervelkolom centraal staan.
  • Artritis Psoriatica: een gewrichtsaandoening die voorkomt bij de huidziekte Psoriasis.
  • Ziekte van Reiter: Ontsteking van de gewrichten en peesaanhechtingen, bindvliesontsteking van het oog en de slijmvliezen, urinebuisontstekingen en huidafwijkingen.
  • Jicht: stofwisselingsziekte waarbij er een teveel aan urinezuur ontstaat.
  • Acuut reuma: ontstaat meestal enkele weken na een keelontsteking op basis van een specifieke bacterie de streptokokken.

Artrose

Systeemziekten
Hieronder vallen de volgende soorten reuma:

• Sclerodermie: Hierbij gaat het lichaam steeds meer bindweefsel aanmaken. Verharding en verdikking van de huid.
  • Lupus Erythematosus (LE): Is een auto-immuunziekte. Hierdoor kunnen overal ontstekingen ontstaan in de huid en gewrichten, maar ook in organen zoals nieren, hart, longen en bloedvaten.
  • Polymyalgie rheumatica (PMR): is een ziekte waarbij bepaalde spiergroepen in het lichaam ontstekingsklachten geven. Vooral schouders, nek en het bekken.

Weke delenreuma

Hieronder vallen de volgende soorten reuma:

• Ziekte van Ledderhose: pijnloze verschrompeling van de bindweefselplaat onder de voetzool.
  • Fibromyalgie: aandoening aan de spieren, gewrichtsbanden en bindweefsel en de plaats waar pezen aanhechten aan het gewricht. Er is geen sprake van ontstekingen of vergroeiing.
Wanneer gaat een reumapatiënt naar een pedicure?
Door het dunner worden van het vetkussen onder de bal van de voet, een afwijkende stand van de voet en/of tenen en niet passende schoeisel treedt er aan de voeten vaak een ongewenste eelt- en likdoornvorming op. Door een beperkte bewegingsvrijheid en/of doordat de tenen herhaaldelijk in de verdrukking komen bij te weinig ruimte in de schoen, krijgt men ook te maken met nagelafwijkingen zoals:
  • brokkelige nagels
  • eeltvorming onder de nagels
  • schuurpapiernagels (ondoorzichtig, ruw, bros en gespleten)
  • verkleuringen van de nagel
Vergoeding
Als u als reumapatiënt naar een pedicure gaat met de aantekening reumatische voet dan kunt u in sommige gevallen in aanmerking komen voor een vergoeding van de behandelingskosten. Informeer van te voren bij uw zorgverzekeraar.

© Copyright 2024 Petra's Pedicure Praktijk. All Rights Reserved.